31 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در ژورنال Diabetes Care نشان داد که نسبت پروانسولین به پپتید (PI-to-CP) C برای شناسایی افراد آفریقایی آمریکایی که در معرض بیشترین خطر برای اختلال عملکرد سلول های β و در نهایت دیابت نوع 2 هستند، مفید است.

بزرگسالان آفریقایی-آمریکایی معمولاً پاسخ انسولین حاد بالاتری به گلوکز، حساسیت کمتری به انسولین و کلیرانس انسولین کبدی کمتری دارند. Catharine A. Couch  و همکارانش از بخش علوم تغذیه ی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، مطالعه ای را برای آزمایش این فرضیه که "نسبت پروانسولین به پپتید Cبه عنوان شاخص ترشح پروانسولین در افراد آفریقایی آمریکایی نسبت به بزرگسالان اروپایی-آمریکایی بدون دیابت نوع 2 بالاتر است و با شاخص های عملکرد سلول های β مرتبط است، راه اندازی کردند.

برای این منظور آنها از 114 زن و مرد بزرگسال آفریقایی-آمریکایی و اروپایی-آمریکایی برای شرکت در این مطالعه ثبت نام کردند. یک تست تحمل گلوکز خوراکی 2 ساعته برای همه ی شرکت کنندگان برای اندازه گیری انسولین، گلوکز، پروانسولین و پپتید C و استخراج شاخص های پاسخ β-cell به گلوکز انجام شد.

شاخص ماتسودا به عنوان معیار حساسیت به انسولین محاسبه شد. شاخص انحراف(DIیا disposition index) برای هر مرحله از پاسخ‌دهی سلول‌هایβ  محاسبه شد.DI ، محصول حساسیت به انسولین و پاسخ سلولهای بتا است. از همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه ی نسبت PI به CP با هر فاز پاسخ سلولی بتا(پایه، Φb؛ دینامیک، Φd؛ استاتیک، Φs؛ کل، Φtot)، حساسیت به انسولین و شاخص‌های گرایش(DId، DIs، DItot) استفاده شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه برای ارزیابی سهم مستقل BMI، نژاد، و وضعیت تحمل گلوکز در سطوح PI-to-CP قبل و بعد از تنظیم برای حساسیت به انسولین استفاده شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· نسبت PI به CP ناشتا و دوساعته ی شرکت کنندگان آمریکایی آفریقایی تبار، بالاتر بود.

· نسبت PI به CP ناشتا به طور مثبت باΦb ، و نسبت PI به CP ناشتا و نسبت PI به CP دوساعته تنها در شرکت کنندگان آفریقایی-آمریکایی باDId  و حساسیت به انسولین، ارتباط معکوس داشتند.

محققان بر اساس این یافته‌ها نتیجه گیری کردند که «نسبت پروانسولین به پپتید C می‌تواند در شناسایی اولیه اختلال عملکرد سلول‌های β در افراد آفریقایی آمریکایی مفید باشد».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/proinsulin-toc-peptide-ratio-may-help-identify-individuals-at-highest-risk-of-type-2-diabetes-study-122216